TEST przetwornicy napięcia IPS-500-PLUS 12V/230V marki Volt Polska

Pierwszą przetwornicą jaką sprawdziłem był znany i popularny model IPS-500-PLUS w wersji 12V. Cieszy się ona dużą popularnością ze względu na jej wymiary, wbudowanym wtykiem do gniazda zapalniczki.

Przetwornica samochodowa IPS-500+ 12V

Przetwornica samochodowa IPS-500+ 12V

Do czego wykorzystamy przetwornicę samochodową IPS-500-PLUS 12V?

Przede wszystkim użyjemy ją w samochodzie, jak wspomniałem posiada ona wtyk do gniazda zapalniczki wbudowany na stałe.

Ponieważ przetwornica generuje przebieg „modyfikowany sinus” ( tym napiszę osobny artykuł na bloga przetwornice-napiecia.pl) są pewne ograniczenia co do połączanych urządzeń.

Generalnie możemy podłączyć tylko:

  • Ładowarki impulsowe (czyli zasilacze do laptopa, ładowarki do telefonów, tabletów itp.),
  • Lutownicę (ale zwykłą, nie transformatorową),
  • Zwykłą żarówkę,
  • Drobne elektronarzędzia (z silnikiem szczotkowym).

Przejdźmy do parametrów przetwornicy napięcia IPS-500+ 12V.

Testowany model został zakupiony we wrześniu, a więc wyprodukowany był gdzieś w połowie roku.

Dane „fabryczne” można zobaczyć na stronie voltpolska.pl

Dane, które znajdują się poniżej to dane zmierzone przeze mnie i są orientacyjne +-.

– Prąd jałowy:

  •  12V: ~430mA
  • 14,4V: ~160mA
  • 11V: ~400mA

 

Napięcie pracy, zabezpieczenia napięciowe:

10,7V – sygnalizacja niskiego napięcia akumulatora,

9,7V – odłączenie napięcia 230V,

12V – ponownie pojawia się napięcie 230V,

Powyżej 15,3V – odłączenie odbiorników, spadek napięcia powoduje ponowne włączenie odbiorników.

 

Moc przetwornicy napięcia IPS-500+ 12V

Deklarowana moc przetwornicy to 350W i chwilowo (impuls 500W).

Sprawdziłem jak wypada przetwornica przy zasilaniu z akumulatora 12V (a więc napięcie ok 12V) jak i wyższym napięciu np 13,4V

A więc, przy ok 12V miernik pokazał ok 330W ale napięcie wyjściowe było już bardzo niskie tj ok 200V.

Przy obciążeniu ok 270W napięcie wynosiło ok 218V.

Przy napięciu ok 13,3V przetwornica już rozwinęła skrzydła. Napięcie wyjściowe wynosiło 225V przy obciążeniu ok 400W. Niby tylko ok 1,4V więcej a już jaka różnica w mocy.

 

Poziom głośności, czyli Jak głośna jest przetwornica napięcia?

Pomiar głośności wykonałem z odległości ok 1m, przetwornica zasilana z akumulatora a więc napięcie ok 12V. Czemu to tak ważne? Bo jak napięcie będzie wyższe to wentylator będzie się szybciej kręcił i naturalnie hałas będzie większy 🙂

  • Przetwornica obciążona – pomiar to niecałe 52dBA,
  • Przetwornica nieobciążona – niecałe 55dBA,

Jakość przewodu zasilającego, nagrzewanie się przetwornicy.

Czy są straty napięcia przy dużym obciążeniu? Ponieważ ciężko sprawdzić spadek napięcia (przewód wbudowany jest na stałe). Przy pełnej mocy przewód się grzeje.

Z drugiej strony, nikt przez gniazdo zapalniczki nie będzie pobierał tak dużej mocy. 100 -120W to góra (więcej instalacja w samochodzie nie wytrzyma), więc będzie dobrze. 🙂

Gniazdo USB – ładowarka

Przetwornica jest wyposażona w gniazdo USB 5V, można podłączyć telefon lub cokolwiek zasilanego napięciem 5V. Jednak wydajność tego złącza nie jest za duża. Max co można wycisnąć z niego to 1A czyli 5W przy czym napięcie jednak spada do poziomu ok 4.8V

I to by było na tyle, zapraszam do sklepu gdzie można kupić przetwornicę napięcia IPS-500-PLUS 12V

Mam dla chętnych kod rabatowy, może się przyda 🙂

Wpiszcie go w koszyku podczas składania zamówienia w w/w sklepie:

PNips500plus12


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *